60 de ani de la lansarea troleibuzului, 120 de ani de la primul tramvai

Dum’acasă, măi tramvai…

Fiţi de acord, dacă într-o bună zi din viaţa noastră cotidiană ar dispărea troleibuzele, am fi nu doar frustraţi, dar ar pierde, în primul rând, imaginea Chişinăului. Ar fi cu totul un alt oraş, poate şi mai modern, dar la sigur mai trist, mai străin. Aşa cum e mai puţin romantic Chişinăul, pierzându-şi din farmec odată cu dispariţia tramvaielor. Vă mai amintiţi şlagărul „Dum’acasă, măi tramvai!”. Or, ele, tramvaiele, au contribuit la apariţia concurentelor sale – troleibuzele. În anul 1988, Duma Orăşenească (Actuala Primărie) a semnat un contract cu reprezentanţii Societăţii belgiene în vederea creării unei noi reţele de transport urban. În consecinţă, începând cu anul 1989 (în acest an se împlinesc 120 de ani de la inaugurarea unei linii de tramvai în Chişinău), pe strada Alexandrovskaia (actualul bulevard Ştefan cel Mare) şi pe alte artere ale oraşului vechi a început să funcţioneze prima linie de tramvai cu o lungime de 6 km. Primul tramvai era montat pe şine, tras de 2-3 cai. Era, după toate, un mod de transport pentru cei mai săraci. Aristocraţii ieşeau la plimbare în faietoane, deşi în scurt timp tramvaiul a devenit mijlocul de locomoţie pentru elevi, studenţi, precupeţi, negustori etc.
În 1885, la Bruxelles s-a înfiinţat „Societatea Anonimă Chişinăuiană”, care a procurat parcul de tramvaie. Ulterior, la 1913, s-a renunţat la tramvaiul tras de cai în favoarea celui electric. La 1939, Parcul de tramvaie avea 50 de vagoane, iar rutele se extindeau pe o zonă de 11 km, deservind 175 mii de pasageri.
O nouă epocă – cea a troleibuzelor

După război, deşi tramvaiele vechi produse în Uniunea Sovietică au fost înlocuite cu alte noi, produse în Germania – cu vagon-remorcă, modernizate – cuiva nu i-a mai venit pe plac vechiul şi frumosul şlagăr „Dum’acasă, măi tramvai…”. Pe motiv că produc mult zgomot – deşi tramvaiele mai circulă şi azi, bine-mersi la Iaşi şi Bucureşti, în alte zone ale Europei – începând cu 1961, ele au fost eliminate din circuitul peisajului urban.

Potrivit lui Ion Puiu, director-adjunct al Regiei Transport Electric (parcul de troleibuze nr.1), troleibuzul, cel mai ecologic şi mai ieftin mijloc de transport, a intrat în viaţa Chişinăului din 1949. Iniţial, prin oraş circulau doar 12 unităţi de transport, ca mai apoi, în 2009, să se ajungă la 328 unităţi de transport. Actualmente activează 3 parcuri de troleibuze, în acest sens aducându-şi contribuţia şi veteranii din domeniu: Mihail Goldştein (ex-şeful Parcului de troleibuze nr.1), Victor Martâniuc (ex-director al Direcţiei troleibuze), Anatol Palii, Nicolae Oleinic, Simion Vozian, Mihai Raznovan, Ludmila Caraman ş.a.m.d.
Astăzi, practic, troleibuzele circulă pe toate traseele, având legătură cu cele mai depărtate zone ale Chişinăului. Au fost date în exploatare rute noi ce leagă centrul oraşului cu Gara de Sud, Porţile Oraşului, Poşta Veche şi Durleştii.Actualmente, ne mai informează Ion Puiu, ÎM „Regia Transport Electric” este una dintre cele mai mari unităţi economice din republică ce dispune de comunicaţii inginereşti contemporane şi de o reţea rutieră de 285 km cu 24 de rute. De serviciile oferite de „Regia Transport Electric” beneficiază zilnic circa 500.000 chişinăuieni şi oaspeţi ai capitalei.
Intervenţii chirurgicale şi utilaj electronic
Lucru ştiut, nu întotdeauna deplasarea cu troleibuzul e un lux mai ales acum, când costul unui bilet s-a dublat, iar ele, troleibuzele, unele abia mai trăgându-şi sufletul, scârţâie jalnic, dar şi enervant, hurducându-ne bine mersi. Potrivit unor date, din cele circa 300 de maşini, 75 la sută, adică mai mult de jumătate, le-a expirat demult termenul, dar sunt menţinute de nevoie, trecute prin „intervenţii chirurgicale”. Ce-i drept, în ultimii ani, 2006 şi 2009, pe străzile Chişinăului au apărut şi câteva zeci unităţi de troleibuze produse în Cehia şi Rusia. Dar ele nu salvează situaţia în ansamblu.
În context, pe lângă „Regia Transport Electric” funcţionează Atelierul de reparaţii mecanice (ARM), sub egida lui Vladimir Gorelco. Trecute prin ARM, troleibuzele vechi sunt readuse la viaţă. Se încearcă şi implementarea noilor tehnologii, inovaţii, în domeniul transportului electric. În ultimii ani au fost asamblate 3 troleibuze noi graţie utilajului electronic de tracţiune produs de ITS “Informbusiness” SRL: două unităţi cu caroseria Uzinei “Trans-alfa” şi o unitate cu caroseria Uzinei “Trolza” (Rusia).
În scopul securităţii pasagerilor este pus la punct sistemul de dirijare şi control al substaţiilor de tracţiune, proiectat şi executat de firma autohtonă “Softcom”. Reţelele de contact au lungimea de 246 km şi includ 120 km de cablu, peste 550 unităţi de comunicaţii radio şi telefonice. Parcul dispune de 13 autovehicule specializate care garantează exploatarea corespunzătoare a reţelelor de contact şi asigură circulaţia troleibuzului fără sistări la trafic.

BERD promite un grant ce ar ajusta transportul urban

Deşi „Regia Transport Electric” nu a câştigat în urma majorării tarifelor (în continuare această întreprindere nu va mai fi subvenţionată de către Primărie), ea va câştiga în schimb în urma reformelor pe care le va implementa Primăria Chişinău. De curând, Banca Mondială şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) au manifestat deschidere faţă de municipiu, intenţionând să se implice în proiecte ce ţin de municipiul nostru. Potrivit primarului Dorin Chirtoacă, BERD va oferi municipiului Chişinău un împrumut de 10 milioane euro şi un grant de 3 milioane euro pentru a procura 90 de troleibuze noi, dar şi pentru renovarea parcurilor de troleibuze.

Să sperăm că situaţia în următorii ani se va redresa. Deocamdată, absolvenţii Şcolii profesionale nr. 5 – în mare, tineri veniţi de la ţară – angajându-se în acest sistem, după câteva luni pleacă la Moscova, ne mărturiseşte Angela Andreev, şeful Secţiei serviciu personal. Dacă la Chişinău salariul e de vreo 4000 lei, în Rusia ajunge la 1500 USD. În plus, sunt asiguraţi cu cămin, mai afirmă dânsa.

Cu gândul la confort, mi-am amintit de o poezie din anii studenţiei, scrisă de un coleg: „Te-am cunoscut în troleibuz, era toamnă, ploua cu frunze, iar tu zâmbeai cu capul plecat peste geam…”. Cine ştie poate că cineva, cândva va dedica o odă troleibuzului sau taxatoarelor drăguţe – 650 la număr – care înainte de a fi angajate la serviciu, trec şcoala bunelor maniere. Or, cine ştie, poate că atunci, în viitor, vor apărea troleibuze aeriene şi ne vom aminti şăgalnic de larma şi pufăitul de locomotivă ca de un accesoriu demodat.

Tamara GORINCIOI
Capitala. – 15.10.2009 09:46
http://www.capitala.md/index.php?searchword=tramv&ordering=&searchphrase=all&option=com_search&lang=ru

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s