75 de ani de la nașterea la Chișinău a regizoarei de teatru Eleonora CONSTANTINOV

ANIVERSĂRI – 2015

Recomandăm spre lectură un articol ce face referință la viața și activitatea regizoarei de teatru Eleonora CONSTANTINOV.

S-a născut la 5 noiembrie 1940. A absolvit Conservatorul „G. Musicescu” din Chișinău, clasa dirijor de cor (1964) și Conservatorul N. A. Rimski-Korsakov din Leningrad, clasa regie muzicală (1970). Din anul 1970 este regizor la Teatrul de Operă și Balet, unde a montat spectacolele de operă: Evghenii Oneghin și Iolanta de Ceaikovski; Traviata, Nabucco de G. Verdi; Cneazul Igor de A. Borodin; Iar zorile de aici sunt liniștite de K. Molceanov etc.

Eleonora Constantinov este fiica actorului Constantin Constantinov. Nu a vrut să se facă actriţă (deşi i se prezicea o cariera strălucită), pentru că ştia cât de greu uneori îi venea părintelui său în relaţia cu regizorii. Aşa că a preferat să creeze ea însăşi decât să fie subalterna unor moftangii. A ales să muncească la Chişinău, pentru că i se făcuse un dor nebun de casă. Pe scena Operei Naţionale a regizat peste 40 de spectacole. Lucrările sale au văzut luminile rampei în Spania, Portugalia, Olanda, Marea Britanie.

Primul său spectacol a fost „Evgheni Oneghin”, care l-a pus în scenă în anul 1972. Premiera mondială a operei „Evgheni Oneghin”a avut loc la Teatrul Mic din Moscova, pe 29 martie 1879, urmând ca 77 de ani mai târziu să fie pusă în scenă și la Chișinău, la Teatrul Moldovenesc de Operă, Balet și Dramă „A.S. Pușkin”. Versiunea curentă s-a jucat pentru prima oară pe 2 martie 1985, la Teatrul Academic de Stat de Operă și Balet al RSS Moldovenești. «Pe parcursul vieții mele artistice, am avut onoarea să montez de trei ori această capodoperă. Și întotdeauna cu mare interes descopeream nuanțe subtile în ce privește eroii, dezvăluind o dramă intimă și puternică. În operă nu există efecte scenice tradiționale. Interpretarea necesită o maximă naturalețe, sinceritate și simplitate. Și în același timp, necesită un nivel ridicat de profesionalism al tinerilor interpreți. Nu s-a folosit nimic în plus în decorul scenei. Scenograful Veaceslav Ocunev a reușit să redea atmosfera de toamnă,  timpul preferat al lui Pușkin, tonurile pastelate ce creează o imagine fină de acuarele delicate. Modernitatea regiei nu o înțeleg prin denaturarea subiectului, a caracterelor personajelor, plasându-i într-un mediu străin. Modernitatea regiei mele la opera „Evgheni Oneghin”, constă în atitudinea onestă față de drama muzicală, creată de genialul compozitor, față de elaborarea detaliată  a caracteristicilor personajelor,  într-un comportament veridic și logic pentru fiecare dintre ele, în circumstanțele date», declară regizorul Eleonora Constantinov, Artist al Poporului.

Are doi fii şi două nepoţele.

Este laureată a Concursului de artă Teatrală Florar-88. Maestru emerit al Artei din RSSM (1984). Laureată a Premiului de Stat al RSSM (1989), cavaler al Ordinului „Gloria muncii”.

În continuare, recomandăm spre lectură un interviu cu regizoarea Eleonora Constantinov, acordat echipei jurnal.md. Iată un fragment din interviu:

– Stimată doamnă Eleonora Constantinov, precum ştim, marele doamne şi profesioniste sunt privite în societate cu suspiciune, neînţelese pe nedrept de bărbaţii care nu suportă concurenţa sexului frumos, ori sunt neapreciate pe deplin de critici. Politica, guvernarea ţării, chiar şi regia în teatru şi film, au fost dintotdeauna considerate, prin tradiţie, „ale bărbaţilor”. Pentru a reuşi în arta lirică, a trebuit să câştigaţi o luptă cu cineva?

– Nu am avut nicio luptă pentru a reuşi în viaţă. În orice sferă de activitate, atât bărbatul, cât şi femeia, trebuie să fie profesionişti, pentru a se bucura de respectul semenilor. Dacă ai o bună pregătire profesională şi eşti ambiţios, mai devreme sau mai târziu, nu se poate să nu obţii o poziţie socială bună. Desigur, pot apărea obstacole temporare în calea afirmării personalităţii, dar în final, se deschide asfaltul şi răsare firul de iarbă la lumină. Succesul femeilor, dar şi bărbaţilor în meserie depinde de hărnicie şi perseverenţă.

– La mai bine de două decenii de Independenţă, femeile noastre continuă să se plângă că sunt discriminate, că nu pot ajunge în poziţii-cheie. Cum vedeţi schimbarea acestei situaţii?

– Nu sunt de acord cu o asemenea opinie. Faptul că a fost înaintată candidatura unei femei la funcţia de preşedinte al ţării, e un argument forte că situaţia s-a mai schimbat. În parlament şi în guvern activează destule femei. Desigur, femei regizoare au fost şi există puţine în istorie, deoarece este vorba de o profesiune extrem de dificilă. În general, femeia are de la Dumnezeu talent, energie, putere şi posibilităţi de a se realiza în orice fel de activităţi. În ce mă priveşte, am reuşit să absolvesc două conservatorii – de la Chişinău şi din Sankt-Petersburg. În cei 40 de ani de activitate teatrală, în paralel, am crescut doi fii şi două nepoate. Dacă o femeie vrea să reuşească, înseamnă că poate avea tăria de caracter şi energia necesare. Talentul şi puterea de muncă le-am moştenit de la străbunii mei extraordinari. De aceea, nu mi-a fost dificil să înfrunt valurile vieţii. 98% dintre soliştii de la opera chişinăuiană sunt discipolii mei!

Interviul complet îl citiți aici.

Surse:

Eleonora Constantinov. În: Calendar Național 2010. Chișinău, S. n., 2009, p. 224.

Eleonora şi Constantin Constantinov [online] [citat 5.11.2015]. Disponibil : http://www.vipmagazin.md/tema/Copiii_p%C4%83rin%C5%A3ilor_celebri/

„Evgheni Oneghin”, în prezentarea Teatrului Național de Operă și Balet din Chișinău [online] [citat 5.11.2015]. Disponibil :

http://www.cvlpress.ro/21.10.2015/%E2%80%9Eevgheni-oneghin-in-prezentarea-teatrului-national-de-opera-si-balet-din-chisinau/

Eleonora Constantinov. „În RM, cel mai frecvent rămân în umbră femeile merituoase” [interviu cu regizoarea de teatru Eleonora Constantinov] / consemnare : Angelina Olaru. [online] [citat 5.11.2015]. Disponibil : http://jurnal.md/ro/import/2012/3/8/-in-rm-cel-mai-frecvent-raman-in-umbra-femeile-merituoase-interviu-217086/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s