Eugen Gorean: „Într-adevăr, pictez mult Chișinăul”

Recomandăm spre lectură un interviu cu Eugen Gorean, un tînăr din Chișinău, care pictează în acuarelă. De unde vine această pasiune și ce succese are, aflați citind interviul ce urmează.

 De unde vine pasiunea pentru pictură, și anume, pentru acuarelă?

Am început să pictez din copilărie, însă mai serios, de la vîrsta de 10 ani. În anul 2007 am intrat la Colegiul de Arte Plastice “Alexandru Plămădeală”, iar ulterior am început să

Eugen Gorean
Eugen Gorean

studiez la Facultatea Arte Plastice de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, pe care am absolvit-o în 2014. La colegiu am înțeles că vreau să fac acuarelă profesionist și am decis să mă dedic în totalitate acestei tehnici deloc ușoare. Tehnica acuarelei este foarte diversă și este considerată de mulți critici de artă cea mai complicată, deoarece aici trebuie să lucrezi foarte repede și nu ai dreptul la nicio greșeală. Acest lucru m-a făcut să fiu mai perseverent și mai atent la detalii. Este o tehnică care respiră, mă emoționează, în ea pot exprima tot ce simt, aici pot reda orice stare.

Cine te-a susținut și motivat să faci pictură?

Părinții, prin faptul că au avut încredere deplină în ceea ce fac.

Ce te inspiră, de regulă, să desenezi ceva?

În general, nu aștept momente speciale de inspirație. Pictez totul ce mă impresionează – peisaje, locuri. Oriunde aș călători, iau cu mine planșa și acuarelele. Îmi place să pictez open-air, locurile pitorești din Moldova, pe care le ador (colinele și văile noastre nu pot fi confundate cu niciun alt peisaj, fie cele rustice din Franța, în special regiunea orașelor Bordeaux, Toulouse, Narbone, Veneția sau chiar Paris, care mă impresionează mult și le ador în diferite anotimpuri). Încerc în pictura mea să prind starea care mă inspiră la momentul dat, aceasta poate fi un peisaj moldovenesc cu multe planuri, sau o stradelă după ploaie din Paris. Inspirația este un lucru pe care nu îl poți controla. Ea apare și dispare cînd nici nu te aștepți. Adeseori încerc să ghicesc caracterul oamenilor după orașul și locurile pe care le vizitez, deoarece cred că sunt într-o strînsă legatură.

Cum te-au ajutat studiile pe care le-ai făcut la Academie să-ți dezvolți pasiunea pentru pictură?

Cred că pentru a fi un artist modern, profesionist, trebuie să ai în spate studii academice, deoarece ele te crează ca artist. Dar acestea sunt doar un pas. Acord o mare atenție la calitatea hîrtiei pe care o folosesc, pe care o procur doar din Franța și conține 100% fibră de bumbac. Aceasta protejează calitatea picturi, a culorilor, îmi dă o garanție că ceea ce aștern azi pe foaie nu se va schimba timp de 200 de ani. Dar poate și mai mult.

Ai pictat în acuarelă Chișinăul. Ce te-a motivat?

Într-adevăr, pictez mult Chișinăul. Încerc să găsesc în el ceva aparte, îl caut în diferite timpuri și stări. Simt o legătură cu acest loc, în care am văzut lumina zilei, cu toate că este adumbrit de prea mult sumbru. Vreau sa-l văd altfel, mai luminos…11169676_911082768951992_8570840508422578658_o

Ai organizat vreo expoziție de pictură la Chișinău? Ce-ai zice de un vernisaj la Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”?

Cu părere de rău, particip rar la expoziții în Moldova. Mai des particip la expozițiile ce se organizează în Franța și Belgia, acolo simt că sunt apreciat. De aceasta poate că și petrec o parte din timp acolo.

În multe dintre picturile tale se regăsesc Veneția și Paris. Să înțelegem că te-au cucerit acele locuri?

După cum spuneam, încerc să particip la toate evenimentele importante de acuarelă, expoziții și bienale internaționale, care se organizează peste hotare. Aceasta îmi oferă posibilitatea să îmi realizez decent lucrările și să cunosc multă lume interesată de artă, respectiv, să iau legătura cu galerii specializate în această tehnică, să stabilsc relații cu art-colectorii. Grație acestor evenimente culturale am cunoscut mulți artiști din diferite țări. În Franța, spre exemplu, pe lîngă expoziții, particip la lecții de master-clas/demonstrații publice, unde orcine poate11009350_904543999605869_5402144242028262945_n veni și să urmărească cum se realizează o acuarelă cap-coadă. La fel, mai ofer și stagii pentru studenții care doresc să picteze în acuarelă. În Republica Moldova am realizat doar o singură dată o mică expoziție de caritate împreună cu un post TV local și am mai participat în expoziții de grup la Centrul Expozițional “Constantin Brîncuși”.

Ce planuri ai pe viitor?

Am multe planuri, dar despre ele prefer să nu vorbesc înainte de a le realiza. Anul viitor planific să particip la Salonul internațional de acuarelă din New York, SUA. 11393240_896272483766354_6903561498912849901_n 11701024_916876858372583_578869798178908494_n 11745933_867825163298156_875335490772126041_n 11822660_881481265265879_5865395717416535525_n

 Interviu realizat de Daniela Gorincioi

Leave a Reply

