Zbor în timp – Viorica Chircă

Aniversări 2016

Astăzi se împlinesc 75 de ani din ziua nașterii actriței Teatrului Național „Mihai Eminescu” Viorica Chircă.

Viorica Chirca (1)Vicorica Chircă s-a născut la 28 iunie 1941 în orașul Chișinău. Studiile și le-a făcut la Chișinău. În anii 1959 – 1963 studiază la Conservatorul de Muzică „Gavriil Musicescu” facultatea actor de teatru, în clasa profesorilor Arcadie Plațînda și Eugen Platon.

Debut pe scena profesională în 1962 la Teatrul Academic „A.S. Pușkin” (actualul Teatru Național „Mihai Eminescu). Unul din cele mai importante personaje din acea perioadă a fost rolul Sofiicăi din spectacolul „Casa mare” de Ion Druță în regia lui Victor Gherlac.

Viorica Chircă a jucat roluri care au scos în evidență calitățile profund dramatice ale actriței, ea fiind înzestrată cu o sensibilitate deosebită, reușind să evidețieze cele mai variate sentimente ale personajului.

Viorica Chircă se poate considera o actriță fericită. Chiar dacă în ultimul timp o vedem pe scenă din ce în ce mai rar. Acum poate fi urmărită în spectacolul „12 scaune” după Ilf și Petrov în regia lui Petru Hadârcă. Nu este vina ei și poate nici a teatrului. Azi se montează mai puține spectacole, decât și-ar dori actorii…

Convențional, biografia de creație a actriței poate fi împărțită în două perioade: activitatea pe scena Academicului „A.S. Pușkin”, începând cu 1962 până în 1989 și din 1990 până în prezent în actualul Teatru Național „Mihai Eminescu”.

Prima perioadă a fost foarte prodigioasă. A jucat roluri multe și variate. A jucat-o pe Liubov Iarovaia din spectacolul ce același titlu în regia lui Andrei Băleanu. A strălucit în rolul Liliei din spectacolul „Două vieți și a treia” de F. Vidrașcu în regia lui Valeriu Cupcea. A jucat în toate spectacolele montate pe scena academicului după piesele lui Dumitru Matcovschi: „Președintele” (1975), „Cântec de leagăn pentru bunici” (1977), „Tata” (1979), „Pomul vieții” (1980), „Abecedarul” (1983). A fost o experiență de neuitat colaborarea cu regizorul Veniamin Apostol care cu excepția „Cântec de leagăn pentru bunici”, a montat majoritatea pieselor lui D. Matcovschi.

A doua perioadă a fost la fel de benefică. Actrița și-a găsit locul ei în noua echipă, formată din actori tineri, dar și o parte din „vechea gardă”. A jucat roluri, ciocnindu-se de un nou limbaj teatral, știind să fie la înălțime.

Larisa Ungureanu,

dr. în studiul artelor

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s