21 martie – Ziua Internaţională a Poeziei

Ziua Internațională a Poeziei este marcată anual, la  21 martie. Inițiativa acestei sărbători a fost instituită de UNESCO în 1999.

Această zi este un prilej pentru a ne înclina în faţa celor care – prin cuvinte meşteşugite în versuri – și-au adus o contribuție remarcabilă la îmbogățirea culturii și spiritualității universale.

În continuare vă propunem câteva poezii care relevă oraşul Chişinău în primăvară, anotimpul frumos în care este sărbătorită această zi remarcabilă.

CHIŞINĂUL PRIMĂVARA

Ce repede a înfrunzit oraşul

Spălat de ploi şi îndemnat de soare.

Neliniştit, aud sunând poştaşul

Şi-aştept din nou – de unde?! – o scrisoare…

Mi-o scrie cineva înfrigurat

şi-o rupe, şi iar scrie, şi mă vede…

Ce repede oraşul s-a schimbat

şi s-a pierdut întreg pe-un freamăt verde.

FILIP, Iulian. Chişinăul primăvara. In: Nistru. 1980, nr. 6, p. 55.

TEII  CHIŞINĂULUI

M-au îmbătat teii

Cu mireasma lor,

Umblu pe străzi

Clătinându-mă

Ca de inaniţie.

De-ar fi un miliţian

Să mă vadă, de zor m-ar duce la miliţie!

De-atâta polen arăt

Ca un chinez,

De-atâta parfum –

Ca un îndrăgostit ori ca un lunatic.

Meditez, meditez, meditez,

Dar capul mi-e gol

Ca pântecul unui buratic.

Ştiu teii

De când nu erau pe străzile-acestea.

I-am îndrăgit din păduri

Ori din vis.

Şi-au venit. Stau teii

Cu ciripit de vrăbii pe creste,

Pe stăzile oraşului meu

Înnoit…

BUSUIOC, Aureliu. Teii Chişinăului. In: Busuioc, Aureliu. Versuri. Chişinău, 1967, pp. 105-106.

HORA DE LA CHIŞINĂU

Mult mi-i drag oraşul meu

Dorul vieţii – Chişinău

C-am crescut aici şi tu , şi eu

Mai frumos pe lume nu-i

Alt oraş al nimănui

Decât vatra Chişinăului.

Bucuraţi-vă din plin

Cât iubirile vă ţin

Durul niciodată nui străin

Bucuraţi-vă mai des

Toate-n lume au un preţ

Viaţa tot cu grijă ne-a ales.

Din străbuni la Chişinău

Hora s-a dansat mereu

Chiar pe strada veche de ceahlău

Şi acum se mai aud

Tropăind în lat şi-n lung

Toţi flăcăii de la Nord la Sud

Bucuraţi-vă din plin

Cât iubirile vă ţin

Durul niciodată nui străin

Bucuraţi-vă mai des

Toate-n lume au un preţ

Viaţa tot cu grijă ne-a ales.

Doare când spre tine – apleci

Verile în toamne reci

Şi’napoi nu poţi să le mai treci

Dar ne bucură mai mult

Când ridici casa din lut

Şi de lume toate s-au umplut

Bucuraţi-vă din plin

Cât iubirile vă ţin

Durul niciodată nui străin

Bucuraţi-vă mai des

Toate-n lume au un preţ

Viaţa tot cu grijă ne-a ales.

NAGACEVSCHI, Viorica. Hora de la Chişinău. In: Nagacevschi, Viorica. Cheia. Chişinău, 2010, pp. 71-72.

Mai multe poezii despre Chişinău puteţi lectura în volumul:

Chișinăul în literatură : Antologie / Bibl. Municipală „B.P. Hasdeu”. – Chişinău : „Grafema Libris”, 2011. – 575 p.

13924815_10206759649138201_3591118641503749167_n
Foto: Anetta Dabija

17454821_1536397576402481_898362092_o

17454799_1536397683069137_618173176_o

Leave a Reply

