Nina Vodă – o actriță tragică înnăscută

Aniversări 2017

La 5 mai 2017 actriţa Nina Vodă-Mocreac ar fi împlinit 80 de ani de la naştere.

Mi-a rămas întipărită figura ei îmbrăcată în negru din cap până în picioare și vocea-i, o voce puțin răgușită și gravă, care-mi dădeau fiori. Actrița era atât de îndurerată! Atingea culmile tragediei prin jocul ei! Deși juca în „Jodelet – slugă și stăpân”, care era o comedie. Dar trecerea fulgerătoare a Ninei Vodă-Mocreac prin acest spectacol, rolul ei fiind unul episodic, a lăsat urme adânci în memoria mea. Criticul moscovit, Irina Uvarova, a scris în cartea „Teatrul „Luceafărul”. Un deceniu al deveniri”: „Nina Vodă este o actriță tragică înnăscută, în ea sălășluiește un autentic temperament spaniol, impetuos, pătimaș și sumbru.” Nu i-a fost dat să joace un rol pe măsura temperamentului ei pe scena Teatrului „Luceafărul” în toți anii aflați acolo. A interpretat, din 1960 când a venit la Chișinău după absolvirea Școlii de Teatru „B. Șciukin” din Moscova împreună cu ceilalți colegi, punând împreună bazele unui nou teatru, diferite roluri, dar nu a jucat un rol tragic care să-i scoată în evidență tragismul înnăscut și, poate, cuibărit în sufletul ei din fragedă copilărie. Căci a avut o copilărie grea și tristă. Copilul războiului și al foametei… Dar câtă sete de lumină! Câtă dragoste de carte! Câtă dorință de a face teatru! Cine-a văzut-o pe scenă pe Nina Vodă-Mocreac măcar o singură dată, cu siguranță, nu a uitat-o. Mie mi-a fost dat s-o văd în mai toate rolurile. Și în cei „zece ani ai devenirii” Teatrului „Luceafărul”, când erau cu toții o echipă de creație care a înscris pagini de aur în istoria artei teatrale din Moldova, dar și mai târziu, când echipa s-a destrămat și a început declinul teatrului…

 Impresionantă a fost tușa Veta din „Copiii și merele” de C. Condrea, montat pe scena „Luceafărului” în îndepărtatul an 1961, mai ales intonând cântecul din tinerețea sa: „Trece, trece, regimentul zece…”; dramatică a fost doamna Miller din „Intriga și iubire” de F. Schiller; Bernarda Alba din „Casa Bernardei Alba” de F.G.  Lorca, în viziunea Ninei Vodă-Mocreac, era o ființă demonică. Tot Nina Vodă-Mocreac a jucat-o în acest spectacol și pe Mama Bernardei Alba, Maria Hocefa, care a fost interpretată ca o anti-Bernarda, adică mai blândă și mai curată în sentimentele sale. A fost un adevărat triumf al actriței să poată exprima scenic aceste două personaje! Un alt rol înscris cu majuscule în biografia actriței a fost cel al Agafiei Tihonovna din „Căsătoria” (anul montării – 1978), care a avut proasta inspirație să-l aleagă drept pretendent la mâna sa pe Podkoliosin, „mirele care fugitără pe fereastră”, cum a fost tradus de Pavel Sabin, secretarul literar al teatrului, textul lui N. Gogol. De o rară frumusețe și rafinament artistic a fost Arkadina din „Pescărușul” de A.P. Cehov, care purta pe chipu-i frumos masca de vedetă provincială, dar o făcea cu atâta eleganță, încât era imposibil să nu o aplauzi. A jucat și în dramaturgia națională – clasică și contemporană: Veta – „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, Irina – „Pe-un picior de plai” de I. Podoleanu, Artina – „Păsările tinereții noastre” de I. Druță, Mama – „Mezinul” de Gh. Urschi ș.a. A durut-o mult, dar ce spun a durut-o!, a suferit până la lacrimi, când a fost „rugată” de către un coleg mai tânăr, care a devenit regizor-șef, să plece din teatru. Împreună cu alți actori din „generația de aur”, cum a fost numită generația Ninei Vodă-Mocreac mai târziu. Și a plecat. Cu lacrimi în ochi și cu o suferință de neimaginat. Cel mai ciudat e că nimeni din ei nu a crâcnit, conformându-se unui ordin de o rară stupizenie și obrăznicie. Mai târziu Boris Focșa, noul director al „Luceafărului”, a încercat să repare situația, invitându-i pe actori înapoi în teatru… Dar ceva s-a rupt și „innodarea” nu a mai fost posibilă… Au venit, dar nu s-au mai regăsit. De parcă un uragan, o stihie măturase totul în calea sa… A fost o adevărată dramă a vieții. Nina Vodă-Mocreac care s-a „zidit” în acest teatru, s-a retras într-o tăcere și liniște desăvârșită. Bunul simț, dar și clipele de inspirație și înălțare pe care le-a trăit pe scena acestui teatru, au ajutat-o să treacă cu demnitate peste acest segment al vieții. Pentru cei care au cunoscut-o și au aplaudat-o, ea a rămas ca o imagine plină de lumină, de grație și frumusețe… Avea o față palidă, încadrată de un păr negru ca pana corbului, înălțat într-un coc fantezist. Prefera îmbrăcămintea sobră și elegantă. Am văzut-o peste ani în oraș. Mergea la braț cu soțul său, poetul și regizorul de film Gheorghe Vodă. Părul îi încărunțise și avea imprimat pe chip un zâmbet melancolic și blând. Am salutat-o respectuos, fiindcă mai păstram în memorie jocul ei și vocea de o sonoritate aparte.

Larisa Ungureanu,
critic de teatru

 

Nina Vodă-Mocreac s-a născut la 5 mai 1937 în satul Vadul-Leca, județul Orhei, România Mare. A decedat la 28 noiembrie 2013 la Chișinău.
Studii: Școala de Teatru „B. Șciukin” din Moscova (1955-1960).
Actriță la Teatrul „Luceafărul” din 1960.
A jucat și în filmele: „Ultima noapte în rai” (1964) – Alexandra; „Se caută un paznic” (1967) – Moartea; „Singur în fața dragostei” (1969) – Lidia Negrescu; „Trânta” (1977) – mama lui Trofimaș; „Trecea o lebădă pe ape” – episod; „Adio, viață de holtei!” (1989) – vecina ș.a.

Bibliografie selectivă: Uvarova, Irina. Teatrul „Luceafărul”. Un deceniu al devenirii. – Chișinău, 1992. – 112 p.; Vodă-Mocreac, Nina. Profesia a fost religia mea : [dialog cu actrița Nina Vodă-Mocreac] / consemnare : Dina Hașcu Ghimpu // Amintiti în alb și negru. – Chișinău, 2010. – P. 251 – 260; Ungureanu, Larisa. Tot aici ma-ntorc. Cronici de teatru. – Chișinău, 2011. – P. 17-21; Nina Vodă-Mocreac [online]. [citat 4.05.2017] Disponibil : https://ro.wikipedia.org/wiki/Nina_Vod%C4%83-Mocreac  ș.a.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s