Chişinăul vechi: Acuarela = Old Chişinău: Watercolor

Vasile Movileanu. Chişinăul vechi: Acuarela = Old Chişinău: Watercolor / text: Constantin Spînu, Claudia Partole; resp. ed.: Cristina Movileanu; trad.: Diana Duca; fot.: Iurie Foca, Cristina Movileanu; cop.: Alexandru Ermurache. – Chişinău: Infocus, 2016. – 64 p. Titlu, text paralel: l.rom, l.engl.

Prezentul album este o declaraţie de dragoste pentru Chişinăul vechi realizată cu pensula. Albumul include picturi în acuarelă realizate de artistul plastic, pictorul grafician Vasile Movileanu.

La începutul albumului sunt incluse două texte: „Monolog cromatic de dragoste pentru Chişinău” de Claudia Partole şi „Chişinăul vechi în creaţia lui Vasile Movileanu” de Constantin Spînu.

În imaginile reproduse în album se vede: str. Alexei Şciusev, Curte din Chişinău Toamna, Curte din Chişinăul vechi, Vara la Chişinău, strada Lev Tolstoi, Strada Tricolorului, O zi însorită la Chişinău, Început de toamnă la Chişinău, Strada Teatrală, Strada Alexei Şciusev, Chişinăul vechi seara, Strada Alexandr Puşkin, Strada Ismail, Motiv din Chişinăul vechi, Strada Armenească, strada Mitropolitul Dosoftei, Biserica Sfântul Gheorghe, Strada Mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni, Furtună. Chişinăul vechi, Răscruce de timp, Casă roşie, Intrare cu flori, Poartă spre stradă, Strada Maria Cebotari, Strada Mihail Kogălniceanu, Motiv autumnal, Promenadă de seară, Melodie de iarnă, Piţigoi în februarie, Strada Vasile Alecsandri, Strada Alexandru cel Bun, Seară de iarnă, Biserica Sfânta Vinere, Chişinăul vechi iarna, Catedrala Naşterea Domnului, Chişinăul vechi Sectorul Sculeanca, Chişinăul vechi după ploaie, Strada Veronica Micle, Colţ de stradă, Curte cu copac bătrân s.a.
Imaginile includ legende în limbile română şi engleză

Coperta IV conţine fotografia graficianului şi un vers dedicat pictorului de către Victor Cobzac.

„Am îndrăgit acest oraş, şi, în semn de recunoştinţă, am hotărât să-i aduc un omagiu printr-o serie de lucrări. Fiind atras de peisajul citadin, am descoperit frumuseţi în zona oraşului vechi. În toate lucrările mele dedicate Chişinăului vechi am încercat să fug de figuri şi transport, care se întâlnesc peste tot, în caz contrar, acestea ar fi căpătat un caracter de reportaj. Eu însă am pus accentul pe integritatea şi monumentalitatea peisajului arhitectural. Pentru mine este important să obţin în imagine dispoziţia unui anumit loc sau ansamblu arhitectonic, nu doar să le transpun cu exactitate. Desigur, dacă mi-a plăcut o casă, mă străduiesc să-i redau chipul de parcă i-aş face un portret. În aceste lucrări mă interesează aspectele filosofic, poetic şi istoric întreţinute în configuraţiile plastice”

Vasile Movileanu

Cartea este parte a Colecției „Chișinău” și poate fi consultată în cadrul Departamentului „Memoria Chișinăului” al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”.

Leave a Reply

