Maria Cebotari : în amintiri, cronici şi imagini

Dănilă, Aurelian. Maria Cebotari : în amintiri, cronici şi imagini / Aurelian Dănilă; foto: M. Potârniche [ş.a.]. – Chişinău: Baştina-RADOG, 1999. – 240 p.

Prima ediţie este doar în limba română şi include cuvânt înainte semnat de compozitorul Constantin Rusnac, fotografii, opinii despre Maria Cebotari, o istorie în imagini a vieţii Mariei Cebotari, imagini cu locurile copilăriei, imagini cu Maria Cebotari în roluri titulare pe diferite scene ale lumii alături de mari interpreţi ai timpului, culese din arhive, biblioteci, prelucrate de Mihai Potârniche.

Cartea aceasta menține gloria postumă a unei personalități a scenei de operă plecate timpuriu.

Capitolul I Expunere „de la persoana întâi”

Include un text despre cum a ajuns Aurelian Dănilă să scrie despre Maria Cebotari, sursele utilizate, persoanele care l-au îndrumat.

Capitolul II Chișinăul

Descrie viața capitalei înainte de Primul Război Mondial, conţine: imagini ale Familiei Cebotari, informații despre copilăria și formarea cântăreței chișinăuiene, un interviu oferit lui Al. Robot publicat în „Gazeta Basarabiei” la 6 iunie 1936, fotografii ale Chişinăului din 1999 (Catedrala, Arcul de Triumf, Biserica Sfânta Vineri, Strada Maria Cebotari)

Capitolul III Berlin-Dresda-Berlin

Conţine două texte semnate de Klaus Thiel, muzicolog, radio Berlin, Jorg Studemann, primar pentru cultură, tineret şi sport, or. Dresda şi informaţii despre viaţa acesteia la Berlin, evoluarea pe scena din Dresda, personalităţile (Benjamino Gigli, A. Mignotti, Richard Strauss, F. W. Von Gudenberg) cu care s-a intersectat, amintirile acestora despre Maria Cebotari ş.a.

Capitolul mai conţine

• fotografii ce o înfăţişează pe Maria Cebotari în diverse roluri din spectacole:  „Mimi” din opera Boema de G. Puccini, „Tatiana” din Evgheni Oneghin de P. Ceaikovski, „prinţesa Turandot” din opera Turandot de G. Puccini, „Sofi” din opera Cavalerul rozelor de R. Staruss, „Cleopatra” din opera Iulius Caesar de G. Handel ş.a.
  • inclusiv imagini din filme: Maria Cebotari în filmul „Fata în alb”, (reg. C. Gallone, 1934); Maria Cebotari şi Gustav Diessl în filmul „Inimi tari” (reg. C. Gallone, 1937); cadre din filmul „Cântec de leagăn” cu Maria Cebotari şi Benjamino Gigli (reg. C. Gallone, 1937); Maria Cebotari în rolul cântăreţei  Teresina Stolz din filmul „Giuseppe Verdi” (reg. C. Gallone, 1938); Maria Cebotari în filmul „Visul doamnei Butterfly” (reg. C. Gallone, 1939); M. Cebotari în filmul „Iubeşte-mă Alfredo” (reg. C. Gallone, 1940); Maria Cebotari în filmul „Maria Malibran” (reg. G. Brignone, 1943) ş.a.
  • fotografii cu Maria Cebotari din viaţă, alături de copii, soţ, sora Parascovia, prietena sa Hanna Schliesser
  • imagini ale oraşelor Dresda şi Berlin în prezent, inclusiv a străzii redenumite în cinstea interpretei (Strada Maria Cebotari, Dresda)

Capitolul IV București, Salzburg, alte turnee

Informaţii despre turneele Mariei Cebotari, cu toate provocările şi posibilităţile oferite de acestea, deplasarea la Bucureşti, Festivalul de la Salzburg ş.a. Textul este însoţit de fotografii din spectacolele jucate în cadrul turneului prin Europa, turneul de Riga ş.a. (Maria Cebotari în rolul titular din opera „Salomeea” de R. Strauss, Zurich, 1948; Maria Cebotari şi Josef Krips, Nice, 1948, Maria Cebotari şi Lisa Della Casa în spectacolul „Arabella” de R. Strauss, Zurich, 1946, Opera Covent Garden din Londra unde au avut spectacolele sale, Casa Festivalului din Salzburg, unde au loc întrunirile muzicale anuale cu cei mai prestigioşi interpreţi din lume, Strada Maria Cebotari din oraşul Salzburg ş.a.)

Capitolul V Viena, cântec de lebădă

Începe cu un text semnat de prof. Hubert Deutsch, conducătorul biroului oameilor de artă din Viena, director-adjunct al Operei vieneze în perioada 1962-1995

În acest capitol găsim date despre viaţa personală şi profesională a Mariei Cebotari, despre naşterea celor doi fii, despre plecarea din Berlin, semnarea unui contract cu Opera din Viena, turneul la Milano şi Roma, moartea soţului Gustav Diessl şi ultimul spectacol…

Fotografii: Maria Cebotari în rolul lui Flut din opera „Nevestele vesele din Windzor” de Otto Nicolai, secvenţe din opera „Turandot” cu Maria Cebotari în rolul titular, Maria Cebotari şi Fred Liewehr în opereta „Studentul cerşetor” de K. Millocker, Maria Cebotari şi Julius Patzak în opera „Moartea lui Danton” de Gottfried von Einem, „Laura” din „Studentul cerşetor”, ultimul rol al Mariei Cebotari, funeraliile Mariei Cebotari la cimitirul Dobling, Masca mortuară a Mariei Cebotari, testamentul nesemnat al Mariei Cebotari, imagini cu cei doi feciori ai Mariei Cebotari, adoptaţi de Familia Curson, imagini ale Vienei contemporane, strada Maria Cebotari, aflată la marginea oraşului ş.a.

Capitolul VI Prin fiu s-a întors acasă

Este despre vizita lui Fritz Curson, mezinul Marie Cebotari, la Chişinău, venit la invitaţia Marie Bieşu, Festivalul „Invită Maria Bieşu!”, instalarea unei plăci comemorative în memoria Mariei Bieşu ş.a Imagini din cadrul vizitei Familiei Curson la Chişinău, În atelierul de creaţie al maestrului Glebus Sainciuc, cu Preşedintele, cu primarul Serafim Urecheanu ş.a.

Urmează În loc de încheiere semnat de autor cu mulţumiri pentru cei ce au contribuit la apariţia volumului

Anexe

Cu rolurile interpretate de Maria Cebotari în spectacolele Operei din Dresda în perioada 1931 – 1944, evoluări în concertele de la Dresda, roluri interpretate de Maria Cebotari în spectacolele Operei din Berlin 1932-1944, În programe de concert 1944-1945, Roluri interpretate de Maria Cebotari în spectacolele Operei din Viena 1941-1949

Lucrearea finalizează cu o Bibliografie a surselor utilizate de autor (ediţii în limbile română, germană, rusă)

Dacă răsfoiți cu atenție cartea veți observa desigur machetarea deosebită ce integrează textul, astfel pe lateralul paginilor sunt inserate imagini cu diverse afișe de la spectacolele Mariei Cebotari, fotografii din arhivă, imaginea unor locuri în care a cântat Maria Cebotari ș.a.

Cartea Maria Cebotari: în amintiri, cronici şi imagini este parte a Colecției „Chișinău” și poate fi citită la Filiala de Arte a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” (str. Grădinilor nr. 21 tel. 022 27 45 75 email: bibartelor@gmail.com).