„Baladă haiducească” – un film-legendă

Acum șase decenii, prospătul fondat la 1957 studiou „Moldova-film” a ieșit din anonimat prin filmul artistic „Baladă haiducească” (versiunea rusă – „Атаман кодр”), realizat după scenariul „Căpitanul Tobultoc”, semnat de Semion Moldovan și Oleg Pavlovschi. Filmul a fost lansat pe ecrane în 1958 și a avut un succes răsunător pentru acele vremi. În primul rând, a cucerit inimile spectatorului autohton: prin readucerea la viață a eroilor naționali, haiducii, care luptau contra cotropitorilor străini, făcând dreptate țăranului nevoiaș, dar și prin povestea de dragoste a haiducului Tudor Tobultoc și frumoasei Iustinia, o poveste plină de un romantism tragic (interpreții lui Tudor Tobultoc și a Iustiniei – actorii Lev Poliakov și Inna Kmit).Cadrul final din filmul „Baladă haiducească”

Totul era deosebit în acest film: și natura, și subiectul, și muzica. Se făceau cozi imense la cinematografe, și nu doar în Moldova, ci pe întreg teritoriul ex-Uniunii Sovietice. Muzica poetică a compozitorului David Fedov a fermecat auzul a milioane de spectatori, iar numele haiducului Tudor și a iubitei sale, Iustinia, fluturau pe buzele tuturor. Era o poveste bine ticluită și bine jucată, la baza căreia au stat fapte reale a luptei haiducilor în Basarabia secolului XIX, când această parte a Moldovei a fost încorporată în Imperiul Rus, iar haiducii, adunați în jurul lui Tudor Tobultoc, opuneau rezistență ocupanților și fărădelegilor.

În Foile de montaj ale filmului „Baladă haiducească” se menționează, că acțiunea are loc în anul 1833. Unul din locurile unde se desfășoară acțiunea este cancelaria gubernatorului civil al Basarabiei la data de 27 iulie în orașul Chișinău. Cineva a dat foc unei clădiri. Pe străzi se aude galopul unui călăreț care se cufundă în noapte…Haiducii…

Acest film a avut trei regizori: Mihail Kalik, Boris Râțarev și Olga Ulițcaia. Imaginea a fost semnată de operatorul Vadim Derbeniov. Pictor – Anton Mater. Așa este scris în Foile de montaj din 1958, care se păstrează în Arhiva Națională a Republicii Moldova. Filmografiile care s-au editat la noi după anul 1970 nu au fixat și numele lui Mihail Kalik care, după filmul „A iubi”, plecase din URSS în Israel. Scoaterea numelui lui Mihail Kalik din Filmografii a fost echivalent cu „damnatio memoriae” a unuia din talentații regizori de la „Moldova-film”. Acest „procedeu” era caracteristic sistemului sovietic și de partid și se practica în cazul persoanelor, care nu erau pe placul sistemului. Doar Nicolae Ghibu în cartea sa „Заметки о молдавском кино”, editată în 1968, la pag. 114, făcând descrierea filmografică a peliculei, notează numele întregii echipe de creație, inclusiv și a lui Mihail Kalik.

Cu atât mai mult e de datoria noastră să readucem în circuit, cu ocazia a 60 de ani de la realizarea filmului „Baladă haiducească”, numele ilustrului regizor Mihail Kalik. Alături de cel al lui Boris Râțarev și, mai ales, a regizoarei Olga Ulițcaia. Ei toți și-au adus contribuția la realizarea acestui film care, la 1958, a fost o adevărată „explozie” de succes, înregistrată de tânăra cinematografie moldovenească.

Un rol deosebit l-a avut și operatorul Vadim Derbeniov, care a fost foarte inspirat și a filmat cadre de o frumusețe aparte. La Festivalul unional de filme din 1959 din Kiev „Baladă haiducească” a luat două premii: Premiul I Pentru cea mai bună imagine și Premiul II pentru muzică.

De menționat, că în acest film, alături de actori consacrați, cum ar fi: Aleksandr Șirvindt, Mikaela Drozdovskaia, Evghenia Larionova joacă și interpreți din Moldova: În stânga actorul Constantin Constantinov în rolul boierului Costache MârzaConstantin Constantinov, Iosif Leveanu, Trifan Gruzin și alți actori din echipa Teatrului Muzical-Dramatic „A.S. Pușkin” (actualul Teatru Național „Mihai Eminescu”).

„Baladă haiducească” este primul film moldovenesc de natură poetică, influențând creația mai multor regizori de la studioul „Moldova-film”, inclusiv a operatorului Vadim Derbeniov, care a făcut în continuare regie. „Baladă haiducească” pune „temelia” stilului poetic în cinematografia moldovenească, stil ce va marca filmul național, aducându-i notorietate.

Larisa Ungureanu,

critic de film

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s